Christoph Schneider tworzy dystopijną scenografię w trzech aktach dla niemieckiego fenomenu rapu.
Artysta Alligatoah nie jest łatwy do określenia. Nonszalancko łączy rap z chwytliwymi popowymi melodiami, wciela się w zmiennie różne postacie i od lat zachwyca dużą publiczność swoim unikalnym pakietem artystycznym. Teatralność z pewnością mu pasuje, a jesienią 2023 roku ten fenomen niemieckiego rapu będzie kontynuowany najnowszym etapem trasy “Retour”, która wprowadzi utwory z aktualnego albumu “Rotz & Wasser”. Christoph Schneider jest odpowiedzialny za projekt oświetleniowy tej trasy, którą promuje ibb Booking GmbH i Boldt Berlin GmbH. Specyfikuje 46 jednostek GLP JDC1, 10 JDC Line 1000 i pięć impression X5 Wash, aby zrealizować wizję artysty. “Alligatoah to bardzo kreatywna osoba, mocno zaangażowana w projektowanie show”, mówi Christoph. “Większość scenografii, intro i choreografii do poszczególnych piosenek zaprojektował sam. Aby to uzupełnić, stworzyłem projekt oświetleniowy i zaprogramowałem show, rozwijając dalej pomysły Alligatoaha i przekształcając koncepcję w rzeczywistość. To wpłynęło między innymi na pozycje podestów w poszczególnych piosenkach i pytanie, kiedy wszystko stoi w miejscu, a kiedy (i jak bardzo) się porusza”. Sam artysta wybrał rekwizyty do poszczególnych piosenek.
Show w trzech aktach
Zgodnie z pasją artysty do zręcznych sztuczek, show podzielone jest na trzy akty: Akt 1 ma miejsce w sortowni paczek, Akt 2 dzieje się na zewnątrz, gdzie paczki są dostarczane (w tym za pomocą oświetlonych dronów), a Akt 3 to świat monochromatycznego pomarańczowego, który początkowo nie wróży niczego dobrego. Ogólnie show jest oświetlone w sposób redukcyjny, często tylko z jednego kierunku. Klasyczne oświetlenie bieżni dostarczane jest przez wieże uliczne. Projekt oświetleniowy jest przeważnie monochromatyczny, dopóki nie ukazuje się w kolorowym finale. Christoph tłumaczy: “Moje projekty zawsze opierają się na kontrastach i największej możliwej dynamice… bardzo małe obrazy kontra bardzo duże, monochromatyczne kontra migoczące wybuchy kolorów. Celem jest opowiedzenie historii i zabranie widza w podróż”.
Projektowanie sceny
“Retour”, tytuł trasy, definiuje styl projektu. Scena przedstawia przypuszczalne serce nowoczesnego społeczeństwa: sortownię paczek. Dwie 14-metrowe taśmy przenośnikowe przesyłają paczki, muzyków i rekwizyty tam i z powrotem, przy czym oświetlenie na taśmach zmienia się zasadniczo w trzech aktach. Podczas gdy w pierwszym akcie na oświetlenie nastroju używane są impression X5 ukryte w starych lampach przemysłowych, w drugim akcie używane są drony z oświetlaczami. Trzeci akt charakteryzuje dwie linie świetlne złożone z jednostek GLP JDC1, unoszące się nad taśmami przenośnikowymi jako zmienna obiekty świetlne. Dodatkowo dwie ruchome podesty dla DJ-a i perkusji zapewniają ciągle zmieniające się obrazy świetlne. Trapezoidalna scena dystopijna jest zamknięta z przodu roletą. Wygląd całego show w tym przypadku jest raczej ciemny i niepokojący.
Architektura sceny z użyciem JDC1
Przy użyciu jednego z ulubionych narzędzi Christoph’a, czyli GLP JDC1, projektant odzwierciedla trapezoidalny kształt sceny. Druga trapezoidalna kratownica zwężająca się ku przodowi celowo odwraca ten kształt. Wspólnie z kompaktowymi lampami promieniowymi, JDC1 tworzy również zestaw podłogowy i tworzy minimalistycznie wyglądające przestrzenie architektoniczne, zwłaszcza w trzecim akcie. “JDC1 mają stałe miejsce w moich projektach, ponieważ są niezwykle wszechstronne”, mówi projektant. “Regularnie używam ich do zastępowania klasycznych świateł do mycia, stroboskopów i reflektorów. Lubię też używać ich w sposób bardzo graficzny. Ilość i gęstość hybrydowych urządzeń w konstrukcji pozwalają mi na ich inscenizację niemal jak grubopikselową ścianę LED”. Christoph wybrał impression X5 ze względu na jego bezpodstawowy design; dzięki temu mieści się w ograniczonej przestrzeni wybranych lamp przemysłowych. “Chciałem, aby ruchome światła całkowicie zniknęły w lampach, ale jednocześnie pozwoliły na pewne ruchy. Dlatego wybrałem odpowiednie kompaktowe urządzenie”. W trzecim akcie, który kulminuje ogromną tęczą po przeważających monochromatycznych i oszczędnie oświetlonych scenach, Christoph zaprojektował klarowną przestrzeń architektoniczną z wykorzystaniem belek LED i centralnego obiektu świetlnego wykonanego z JDC Line 1000, który wygląda jak instalacja świetlna w muzeum. Obiekt świetlny składa się z dwóch linii świetlnych, które głównie kształtują dynamikę w trzecim akcie. Dla ostatniej piosenki „Willst du” powtarzają to, zmieniając ponownie całą przestrzeń świetlną.